Praktikus tanácsok az otthonfelújítási támogatás igénybevételéhez
2021. január 1-től érhető el a gyermeket nevelő családok számára az otthonfelújítási támogatás. Igen sokféle felhasználási módot támogat a program, ráadásul a vissza nem térítendő összeg sem elhanyagolható. A számlákkal igazolt költségek 50 százalékát, de legfeljebb 3 millió forintot utalnak a jogosultaknak utólagos finanszírozással.
Ritkán adódó, jó lehetőség, kár lenne kihagyni. 3 gyermekes családként mi sem akartuk elszalasztani az esélyt, hogy a régóta tologatott felújítási munkákat most sokkal olcsóbban tudjuk elvégezni (illetve, hogy egyáltalán bele tudunk vágni egy nagyobb felújításba). Az alábbi írásban a programmal kapcsolatos személyes tapasztalataimat írom le. Nem általános, mindenkire érvényes megoldásokról lesz szó, hanem egy konkrét esetről.
Bár a cikkben a konkrét tapasztalataimat veszem sorra, érdemes egy rövid összefoglalóban rögzíteni az otthonfelújítás lényegét.
Mire vehető igénybe?
Szinte bármire 🙂 Az ingatlanunkkal kapcsolatos mindennemű felújítási munkát támogat a rendelet (térkövezés, festés, napelem, kerítés, garázsépítés, alap megerősítés…)
Milyen összeg igényelhető?
A felújítási költségek 50 százaléka, de legfeljebb 3 millió forint igényelhető vissza utólagos finanszírozással. Fontos, hogy az anyagköltség és munkadíj aránya az igazolásként benyújtott számlákon 50-50 százalék legyen!
Ki jogosult rá?
Minden magyar állampolgár, aki 25 év alatti gyermeket nevel saját háztartásban. Tb jogviszonnyal rendelkezik, köztartozásmentes és nem közfoglalkoztatott.
A Portfolio.hu részletes cikkben foglalkozik a jogosultak körével és a felhasználás módjaival (link)
Tetőcsere után EPS szigetelés FIT hőszigetelő rendszerrel
Érdemes önállóan intézni az adminisztrációt? Nem túl bonyolult a papírmunka?
Tapasztalatom szerint a támogatás igénylése nem bonyolult. Jól áttekinthető, érthetően megfogalmazott online felületen tudjuk leadni a kérelmünket és a jogosultságot igazoló dokumentumokat. A leadáshoz viszont nélkülözhetetlen egy alapszintű digitális jártasság, egy szkenner és sokat könnyít a dolgon, ha valaki otthonosan mozog valamilyen táblázatkezelő alkalmazásban. Igazolványokat, számlákat mind digitálisan kell benyújtani, úgyhogy a papíralapú dokumentumokat be kell majd szkennelnünk.
Költségvetés
Tetőcseréhez és belső festéshez vettük igénybe a felújítási támogatást (persze FIT Prémium festéket használtunk, örült a festő a választásnak, mert könnyű volt vele a munka). A felújítás megkezdése előtt költségvetést készítettünk. Sok helyen írták, hogy számoljunk rá 20 százalékot a végösszegre. Ezt mostanáig városi legendának tartottam. Miért drágulna a beruházás, ha mindent pontosan leírok előre? Sajnos az élet nem engem igazolt. Menet közben is drágultak az alapanyagok és persze jöttek előre nem kalkulált feladatok is. Végül nem is 20, hanem 40 százalékkal többet költöttünk a munkákra a tervezettnél. Akinek éppen csak megvan a kerete, ne kezdjen bele, mert fájó kompromisszumokat kell majd kötnie menet közben.
Szerződés
A program feltétele, hogy a vállalkozókkal szerződést kössünk. Az Államkincstár oldalán (link) .docx formátumban fent van egy jól használható szerződésminta. Mi előre kitöltöttük, de később módosítani kellett, mert plusz munkák jöttek még az eredetileg tervezetthez képest.
Nyilvántartás
A támogatás lehívásához be kell nyújtani az anyag és munkadíj számlákat. Egy nagyobb, több hónapig elhúzódó felújításnál ezek a papírok könnyen elkeverednek, ha nem vagyunk következetesek. Én minden este gondosan eltettem az aznapi számlákat egy dossziéba és egy excel táblába nyilvántartást vezettem róluk. Feljegyeztem, hogy mire fizettem, hogy ki bocsátotta ki a számlát, mi a számla dátuma, a száma és végül azt is, hogy anyagköltség vagy munkadíj szerepel rajta. Volt olyan költésem, amiről nem kértem számlát. Ezeket a kiadásokat is beírtam a táblázatba, még a legkisebb tételeket is. Nagyon hasznos volt, mert a számlaérték oszlopának összesítésével mindig naprakészen láttam, hogy mennyit költöttünk és tudtam azt is, hogy mekkora a maradék keretem.
A számlákkal kapcsolatban fontos, hogy ha utalással, vagy kártyával fizettünk, akkor legyen meg a fizetés igazoló bizonylat is. Ezt a kártyás fizetéskor az üzletben általában már rátűzik a számlára. Eleinte nem kértem, ami végül pluszmunkát jelentett az elszámoláskor (bankszámla kivonattal kellett igazolnom a kifizetést).
Munkában az EPS szigetelés legjobb ragasztója a FIT ragasztótapasz
Elszámolás
A munkálatok végeztével (persze sosem lesz teljesen kész, csak néha abbahagyjuk egy ponton) következett az elszámolás ideje. Az excel táblában végeztem egy szűrést és külön szedtem az anyag és külön a munkadíj számlákat. 50-50 százalékban kell tartalmaznia ezeket az elszámolásunknak. Én sajnos mindkét esetben túlléptem a 1,5-1,5 millió forintot, úgyhogy nem okozott gondot összeállítani a számlacsomagot. Nem feltétel, hogy adott munkafolyamaton belül legyen meg a fele-fele arány, a lényeg, hogy az összesítésnél megmaradjon az egyensúly.
A számlákat beszkenneltem és sorszámozva lementettem őket jpg formátumban. A támogatási igényt a munkálatok befejeztével kell benyújtani. Az utolsó számla kiállításától számított 60 napon belül. A benyújtás menete meglepően egyszerű és gyors. Ügyfélkapus azonosítással be kell lépnünk a SZÜF ügyintézés oldalra (link). Itt a bal oldali menüsávban a „Tulajdon” menüpont alatt található „Ingatlan” almenüpontra kell kattintani. Ekkor megjelenik az oldalon egy jó hosszú lista, mindenféle ügyintézési lehetőségekkel. Nekünk ebből a „Kérelem gyermeket nevelő családok otthonfelújítási támogatása iránt” pontra van szükségünk. Az „Ügyintézés indítása” gombra kattintva egy online űrlapkitöltő oldalra kerülünk, ahol pár oldalon keresztül be kell írogatnunk az ingatlan és a családunk adatait. Az űrlap tetején lévő navigációs sávban tudunk a következő oldalra lépni („Következő fejezet”) és itt tudjuk elmenteni a kitöltésünket, ha valamiért nem tudunk egy menetben mindent megadni.
Az adataink megadása után elérünk egy számlaösszesítő oldalra. Ide be kell írni azokat az adatokat, amik az excel táblánkban is megvannak. Nem lehet importálni táblázatot, de 14 számla adatainak rögzítése nem volt megerőltető. A számlák adatai után összesített költségekre kérdez a rendszer – ezeket is könnyedén megkapjuk az excel táblázatunkból.
Az űrlap végén a csatolandó dokumentumok oldala található. Ide fel kell töltenünk az összes számlát (PDF vagy jpg), a kifizetések igazolását, a vállalkozói szerződések aláírt, beszkennelt változatát, beszkennelt igazolványokat, lakcímkártyát és pár nyilatkozatot. Minden nyilatkozat elérhető az Államkincstár oldalán (link).
Hiánypótlás
A kérelem elküldése után kb. két héttel kaptam egy levelet, melyben felszólítottak hiánypótlásra. Egy számla esetében csak a díjbekérőt töltöttem fel és a saját azonosító okmányaimat elfelejtettem feltölteni. Pótoltam a mulasztásaimat. Első ránézésre ijesztő volt, hogy a levélben jelezték, egy alkalommal lehet csak hiányt pótolni. Végül azzal nyugtattam magam, hogyha ismét hiányolnak valamit és ezért elutasítják a kérelmemet, akkor elkezdem elölről a folyamatot és ugyanezen munkálatokra benyújtok egy új kérelmet, remélhetően immár hiánytalanul. A félelemem alaptalan volt. Elfogadták a pótlásaimat és különösebb jelzés nélkül egy héten belül jött az SMS az államkincstári utalásról.
Erősen drágulnak az építőanyagok és a mesterek, de a 3 millió forintos támogatás annyira erős mondás, hogy még most is érdemes belevágni. Most érdemes igazán felfedezni az olyan gyártókat mint a FIT – ahol tényleg kimagasló minőségben, a piacvezető multik áránál kedvezőbben juthatunk hozzá a színezővakolatokhoz, festékekhez.
Aki tartott a bürokráciától, ne féljen, a rendszer jól működik. Ha boldogulunk az irodai szoftverekkel, nem jelenthet gondot a kérelem benyújtása.
Ha hasznosnak tartja a cikket, segítse munkánkat egy megosztással a Facebookon!